zondag 19 november 2023

Dag 44 Cooinda (Kakadu NP) - Darwin

Nadat alles weer in de auto ingepakt is, rijd ik naar het Burrunkuy (Nourlangie) deel van Kakadu. Uiteraard is het alweer lekker warm. Als ik begin met de wandeling is het 32 graden en een uur later is het al 38 graden. Ook houden de rotsen de warmte vast, kortom als je iets wil doen dan moet het ’s ochtends en ook dan is het al (te) warm.

De oorspronkelijke bevolking heeft ook zes seizoenen hier: Premonsoon (dat is nu), Monsoon (dec-mrt), Knock’em down storms (apr), Cooler but still humid (mei-jun), Cold (jun-aug) en Hot and dry (aug-okt). Uiteraard hangt dit allemaal samen met welke dieren er zijn, wat deze dieren doen, welke planten er in bloei komen etc. Er zijn dus geen vaste data oid voor wanneer dit seizoen ingaat.

Vanochtend bezoek ik de rockart in dit gebied en deze is een stuk jonger dan die van gisteren. Een voorbeeld waar je dit aan kunt zien, is een tekening waarop een geweer te zien is.

Je mag niet van alle rockart foto’s maken, maar deze wel en hierop staat Lightning man (rechtsboven). Dit verhaal hangt samen met het vele onweer dat hier ieder jaar overtrekt. De band om hem heen is de bliksem en de hamers op zijn ellebogen en knieën de donder.

Deze tekening laat zien dat deze plek een verzamelplek was voor de verschillende families om bijv feest te vieren (dansen).

Nog een paar mooie exemplaren:



Je kan hier ook nog een stukje omhoog lopen. De rotsen hier hebben ook allemaal betekenissen in de verhalen van de lokale bewoners.


Na een uurtje ben ik weer terug bij het begin en stap dankbaar in de auto met airco. Pff die hitte ga ik thuis niet missen ondanks de kou en regen. Ik vroeg het gisteren bij het visitor centre en die ranger gaf aan, hoe lang je hier ook woont, je raakt er nooit aan gewend.

Ik rijd dan richting Jabiru en vervolgens naar Darwin. Ik stop dan nog even bij de Mamukala Wetlands. Die staan nu nog niet onder water dus nog niet heel veel vogels te zien, maar wel heel veel kaketoes.

Dan is het tijd om het laatste stuk van deze vakantie te gaan rijden naar Darwin. Podcast op en gaan, nog wel even een stop bij het toegangsbord en er moet ook nog een cache gevonden worden.

In Palmerston kom ik weer terug in de bewoonde wereld en ga naar een winkelcentrum. Wat een drukte ineens weer na 1,5 week rust. Ik haal nog even de laatste boodschappen voordat ik incheck in m’n hotel in Darwin. Die ga ik morgen wel verkennen, vanmiddag lekker bijkomen bij het zwembad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dag 46/47 Darwin - Barendrecht

Mijn vlucht gaat pas vanmiddag dus ik maak nog een klein rondje door Darwin met de auto langs wat caches. Rond de middag tank ik de auto wee...