zondag 19 november 2023

Dag 45 Darwin

Laatste volledige dag in Australië is aangebroken. Deze vakantie is echt voorbij gevlogen. Zo ontzettend veel gedaan en herinneringen gemaakt. Maar nog een dag hier te gaan in Darwin. Ik was niet van plan om hier een volledige dag te blijven dus deze dag heb ik eigenlijk ‘gewonnen’ door Katherine over te slaan. Niet echt een plan voor vandaag dus, maar genoeg te doen hier.

Ik begin bij het centrum langs het water waar ik in lange tijd weer eens uitzicht heb op water. Het is de haven van Darwin dus nog niet de oceaan maar het was al even geleden.


Ook is hier veel informatie te vinden over het bombardement in de tweede wereldoorlog waar ik het bij Adelaide River al over heb gehad. Japan had in december 1941 Pearl Harbour gebombardeerd en vanaf toen was de dreiging hoog hier in de regio. Japan had namelijk olie nodig om oorlog te kunnen voeren en zoveel hadden ze zelf niet. Dus moest dat uit Indonesie komen maar voordat ze dat konden bezetten moesten eerst de concurrenten in de buurt uitgeschakeld worden. Aan deze kant was dat dus Darwin en Timor.

Darwin en Australië dachten dat ze beschermd zouden worden door Engeland want die hadden schepen liggen in Singapore. Dus ze hadden zelf niet zoveel gedaan aan hun eigen bescherming (It can’t happen here’). Nou dat bleek niet zo’n best besluit. Overigens was na het bombardement op Pearl Harbour al besloten om deze omgeving zoveel mogelijk te ontruimen. Alleen noodzakelijk personeel en militairen mochten nog blijven. Pas in 1946 mochten de bewoners weer terug keren.

Na dit hele verhaal loop ik een rondje door het centrum van Darwin. Het is zondagochtend dus vrij rustig. Wel vallen de vele muurschilderingen op. Hieronder een kleine selectie:





Ook is alles al in kerststemming. Sinterklaas is pas gisteren aangekomen in Nederland, maar hier kan je op de foto met de kerstman. Lekker in tropische stemming. Ook Candycane Lane is al volledig ingericht.

Ik haal een lunch bij de plaatselijke Woolies en neem deze mee naar het East Point Reserve. Hier heb ik een mooi uitzicht op het centrum.


Dan heb ik wel behoefte aan wat airco en ik ga naar het MAGNT (Museum and Art Galery of the Northern Territory). Een lokaal museum met van alles wat, bijv. inheemse kunst:



Maar ook krokodil Sweetheart, die niet zo aardig was. Hij bedreigde de lokale vissers dus moest hij (ja het was een mannetje) verplaatst worden. Dat lukte niet zo goed want hij overleed daarbij en nu staat ‘ie opgezet in dit museum.

Ook een belangrijk deel is gewijd aan Cyclone Tracy. Even terug naar het bombardement van de WWII, daarna is Darwin weer helemaal opgebouwd tot een volledige stad. Tot aan kerst 1974 dan want toen kwam Tracy langs en vernielde 80% van alle huizen! Opnieuw werd iedereen geëvacueerd via vliegtuig en bussen. Dat is het lastige van Darwin, het ligt echt ver van andere grote steden vandaan. Maar opnieuw hebben ze alles weer opgebouwd maar 60% van de bewoners zou nooit meer terug keren. Vandaag de dag is het florerende stad met zo’n 140.000 inwoners, de helft van het totaal aantal inwoners in Northern Territory.

Na deze toch wel boeiende culturele dag, rijd ik terug naar het motel en start met het inpakken van de koffers. Alles pas er gelukkig makkelijk in, morgen maar even kijken wat het gewicht is. Ik ben ook al ingecheckt voor de vluchten, eerst naar Singapore en dan naar Amsterdam via München.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dag 46/47 Darwin - Barendrecht

Mijn vlucht gaat pas vanmiddag dus ik maak nog een klein rondje door Darwin met de auto langs wat caches. Rond de middag tank ik de auto wee...