zaterdag 18 november 2023

Dag 43 Kakadu National Park

Toch wel lekker om weer eens twee nachten op één plek te hebben, even geen koffer en auto inpakken. Vandaag ben ik nog de hele dag in Kakadu NP, dat tweemaal op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Zowel voor de natuur als de culturele achtergrond. Vandaag ga ik dat laatste bezoeken. Ik rijd eerst helemaal naar het uiterste puntje van Kakadu: Ubirr. Om even een idee te geven hoe ver dat is, het is een uur rijden vanaf de camping, dat al op 1,5 uur rijden van de Stuart Highway ligt.

Ubirr staat bekend om zijn rockart en is een wandeling gemaakt om ze te kunnen zien (en te beschermen). Het is onduidelijk om precies te zeggen hoe oud ze zijn maar aan de onderwerpen kan ook een hoop worden afgelezen. Zo is er bijv een tekening van een Thylacine die al eeuwen is uitgestorven.

En hier is een tekening van een schildpad die pas sinds 2000 jaar hier te vinden is. Dat zijn dus duidelijk jongere tekeningen.

Het bijzondere aan deze rockart zijn de X-ray tekeningen, zoals bij deze vis. Niet alleen de buitenkant is getekend, maar ook de ingewanden en de ruggengraat staan erop.

Sommige tekeningen vertellen verhalen, over dat je bijv niet mag stelen:

Of deze over een meisje dat Barramundi op een verkeerd tijdstip in het jaar at en daarmee bepaalde wetten heeft gebroken.

Nog een paar andere mooie exemplaren:



Ook is hier een uitzichtpunt dus ik klim even omhoog, het is weer behoorlijk warm vandaag, zo’n 38 graden. Dus veel drinken is wel belangrijk.

Na dit rondje ga ik even afkoelen in de airco van de auto en rijd naar Cahills Crossing. Dat is een doorgang van de Arnhem Highway door de East Alligator River. Dit kan uiteraard alleen bij laag water. Het is best druk, deze ene na de andere auto en vrachtwagen gaat hier door heen.


Op de terugweg naar de camping stop ik nog even in Jabiru. Dat is de grootste plaats in Kakadu, er wonen zo’n 1000 mensen. In het natte seizoen (vanaf december) kan dit plaatsje afgesloten raken van de buitenwereld door de grote hoeveelheid regen die er valt. De snelwegen komen dan volledig onder water te staan. Onderweg zie je dan ook van deze meters die aangeven hoe diep het water is.

Ook ga ik in Jabiru nog even naar het bezoekerscentrum. Ik doe nog wat ideeën op voor wandelingen van morgen maar vanmiddag ga ik lekker bij het zwembad liggen. Dat heb ik wel even verdiend in deze hitte!

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dag 46/47 Darwin - Barendrecht

Mijn vlucht gaat pas vanmiddag dus ik maak nog een klein rondje door Darwin met de auto langs wat caches. Rond de middag tank ik de auto wee...