vrijdag 17 november 2023

Dag 42 Batchelor - Cooinda (Kakadu NP)

Nog maar een paar dagen te gaan in deze vakantie en vandaag ga ik naar het laatste Nationale Park, Kakadu. Vanuit Batchelor moet ik eerst een stukje terug rijden over de Stuart Highway. Het eerste dorpje dat ik dan tegenkom, is Adelaide River. Mooie plek om even te tanken maar er is nog iets anders hier: de War Cemetary.

Ik had daar nog nooit zo over nagedacht maar ook Australië is gebombardeerd in de Tweede Wereldoorlog. In december 1941 stapte Japan de oorlog in en twee maanden later bombardeerde Japan Darwin en omliggend gebied. Bij deze begraafplaats is veel informatie hierover te vinden, mooi gedaan zo onder een afdakje inclusief ventilatoren. Overigens is het vandaag wel warm maar niet zo vochtig, dat scheelt wel een hoop.


Na dit interessante uitstapje rijd ik naar Kakadu NP. Dat is één van de grootste nationale parken van Australië, zo’n 20.000 km2. Er loopt één wag door het park heen in een soort halve cirkel en komt dan weer uit op de Stuart Highway. Ik ga bij Pine Creek deze weg op en het is megarustig. Ik kom zelden een auto tegen. Bij Bukbukluk strek ik even m’n benen met een klein rondje.

Volgende stop in bij het Warradjan Aboriginal Culture Centre. Hier wordt de geschiedenis en verhalen van de lokale bevolking uitgelegd. De Aborginals hebben allerlei verhalen over het ontstaan van Kakadu NP. Binnen mogen geen foto’s gemaakt worden.

Vlakbij dit centrum ligt Cooinda en daar ga ik twee nachten ‘glampen’. Ook boek ik hier een ‘cruise’ op de Yellow River voor vanmiddag.


De cruise vertrekt om 16.30 uur en naast mij is nog een Italiaans koppel op de boot. Heel klein groepje dus en volgens de gids ook niet echt normaal ondanks dat het laagseizoen is. Maar best lekker want we kunnen zo over de boot heen lopen zonder dat we andere mensen hinderen.

Kakadu staat o.a. bekend om zijn vele vogelsoorten. Tijdens de cruise krijgen we ook genoeg verschillende vogels te zien. Hieronder een kleine selectie.





Naast vogels zien we ook nog andere dieren: waterbuffels, wilde paarden en een dingo.



Maar waar we echt voor komen, zijn natuurlijk de krokodillen. Nou die zijn ook in grote getale aanwezig!



De één na de ander zien we totdat ik ineens aan de rechterkant een krokodil uit het water zie komen met iets in z’n mond. De gids vaart ons erheen en het blijkt de dat krokodil net een vis heeft gevangen. Wow wat een gaaf gezicht, zelfs de gids is foto’s aan het maken want dit heeft hij ook nog niet vaak gezien.

Als de zon zakt dan komen de krokodillen meer in actie. Ook zien we nog twee krokodillen met elkaar vechten.




Na twee uur varen zijn we weer terug bij het begin en wat was dit een mooie tocht. De gids raakt er ook niet over uitgepraat en maakt me (de Italianen spreken geen Engels) wel duidelijk dat dit niet 13 in een dozijn cruise was.

Morgen ga ik een ander deel van Kakadu verkennen maar het begin was al erg mooi!

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dag 46/47 Darwin - Barendrecht

Mijn vlucht gaat pas vanmiddag dus ik maak nog een klein rondje door Darwin met de auto langs wat caches. Rond de middag tank ik de auto wee...